قدرت ایده‌های کاریزماتیک و خطرات آن





..................................


کاریزما یک نیروی معجزه آساست. کاریزما بطرز غیرمعمولی مردم را قادر به برقراری ارتباط باهم می‌کند.

کاریزما، ستاره‌های موسیقی راک، دانشمندان و شعبده‌بازان قدرتمند خلق می‌کند.

کاریزما برای اینکه ما را به دنباله‌روی کورکورانه‌ از یک شخص می‌کشاند، اغلب به فاجعه‌ای غمبار (tragedy) منتهی می‌شود ولی از آنطرف، اگر نیروی کاریزما بدست آدم درستی بیافتد، چرخ جامعه را به سمت بهتر‌شدن می‌چرخاند و چنان نتیجه‌ی درخشانی حاصل می‌شود که هرگز ما با این سستی و خمودگی به آن نمی‌رسیدیم.

لحظه‌ای یک ایده‌ی کاریزماتیک را درنظر بگیرید. ایده‌ای که بجز خالقِ ایده، کسی درست و حسابی از آن سر در نمی‌آورد ولی دهان به دهان بین مردم گسترش می‌یابد. ایده‌ای پُرکِشش که بصورت ویروسی پخش می‌شود.

من بیست سال پیش درباره‌ی Ideaviruses  نوشتم ولی به اندازه‌ی کافی درباره‌ی ماهیت خود ایده حرف نزدم. برخی ایده‌ها، مثل بعضی از انسانها نسبت به بقیه، کاریزماتیک‌تر هستند.

وقتی ایده‌های کاریزماتیک نقشی در فرهنگ ایفا می‌کنند، چرخه‌ای پُرسود و مفید برای همه‌ی ما ایجاد می‌کنند( مثل« شهرما خانه ما»). از طرفی ایده‌های جذاب منفی( مثل ترس کاذب از واکسن‌زدن) بیش از آنچه باید، دوام می‌آورند.

شغل ما بعنوان یک بازاریاب ایجاب می‌کند که کار دشوارِ پیدا‌کردن و پرورش ایده‌هایی کاریزماتیک که باعث افتخار‌مان هستند را انجام دهیم.

برای شروع، به ایده‌هایی که سعی در گسترش‌شان دارید بنگرید. ببینید ایده‌هایتان به اندازه‌ی کافی کاریزماتیک هستند که برایشان انرژی و تلاش صرف کنید؟ اگر نیستند راهی برای جایگزین کردنشان با ایده‌های کاریزماتیک‌تر بیابید.




نظرات