؛.......................................
تصمیمات در هرزمانی برمبنای
اطلاعات جدید آن زمان، منابع جدید، معیارهای جدید و حق انتخاب بین الف یا ب گرفته میشوند
و برند جدیدی میسازند.
هزینهی هدررفته (sunk cost) هزینهای
است که قبلاً بابت چیزی پرداختهاید یا برای تصمیمی که در قدیم گرفته بودید از جیب
شما پرداختهشده است. ولی الان پشیمان شدهاید یا آن تصمیم قدیمی، امروز دیگر جواب
نمیدهد.
مثلا شاید هزینه هنگفتی بابت
گرفتن مدرکتان پرداختید ولی حالا علاقهای به آن حوزه ندارید یا موقعیت شغلی چندانی
هم برای مدرک شما وجود ندارد. این یک هزینهی هدررفته است.
شاید شما فصل اسکی را از دست
دادهاید ولی هنوز هم میتوانید برای شنا اقدام کنید. هزینهای که برای اسکی کردهبودید
از بین رفته و یک هزینهی هدررفته محسوب میشود.
اطلاعات جدید انتخابهای جدیدی
جلوی پای ما میگذارد. هزینههای قبلی فقط وقتی اهمیت دارند که به دارایی قابل توجهی
در زمان حال تبدیل شده باشند وگرنه نباید از دست رفتن آنها باعث رنج و ملال کنونی ما
شود.
آن تصمیمات را «منِ قبلی»(former self) شما
با آن اطلاعات قدیمی گرفته بود و تصمیمات جدید را «منِ جدید» با اطلاعات جدید باید
بگیرد.
البته مجبور نیستید این حرفها
را قبول کنید.
؛..........................................
مطالعهی بیشتر:
💧 چرا باید گذشته را فراموش کنی؟
(فصل پنجم کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»؛ رولف
دوبلی)
............................................
نظرات
ارسال یک نظر