مصرف‌گرایی خودنمایانه را پایانی نیست






در گذشته، داشتن محوطه چمنِ وسیع اطراف خانه، ولخرجی محسوب می‌شد. امروزه مطابق قانون، داشتن آن از الزامات همراه خانه است. قبلا می‌توانستید با کادیلاک جدیدتان، همسایه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهید ولی حالا، نه تنها برای در‌آوردن چشم همسایه‌ها، به اتومبیل تسلا نیاز دارید بلکه باید آخرین مدل تسلا هم باشد. قبل‌تر از این می‌توانستید به پرواز درجه یک‌تان بنازید ولی بعدها برای خودنمایی به رزرو هواپیمای چارتر و بعدتر، به خرید هواپیمای جت و سپس، به خرید هواپیمای جت بزرگتر متوسل شدید. یعنی با شراکت سهم در چیزهای بزرگ شروع کردید، بعد کل آن چیز را خریدید، سپس بزرگترش را خریدید و الی آخر.



مصرف‌گرایی خودنمایانه  (Conspicuous consumption) یک امر مطلق نیست بلکه نسبی است.



نوعی خودخواهی که در آن، هرکس می‌خواهد موقعیتش را به رخ دیگران بکشد و به هر قیمتی بقیه را از میدان خارج کند.



شبکه‌های اجتماعی این میل و عطش را تشدید می‌کنند و در عین حال، انجام این خودنمایی را ساده‌تر می‌سازند. حال می‌توانید براحتی، زمان و کرامت انسانی‌تان را با پول معاوضه کنید.



کیست که بتواند شما را به زمین بزند؟ تا کی می‌توانید وقت‌تان را تلف کنید؟ تعداد فالوور بیشتر نسبت به دیگران، چه ارزشی برای شما دارد؟



در این بازی، از قبل باخته‌اید. چه ببازید، چه برنده‌ شوید در هر دو حالت، همیشه بازنده شما هستید.



تنها راه چاره، واردنشدن به بازی است.



جلب اعتماد دیگران، بهتر از ایجاد حسادت در آنهاست.





نظرات