چرا تا این اندازه، راههای سریع برای پولدرآوردن
وجود دارد؟ چون این همان چیزی است که ما خریدارش هستیم.
چرا تخریب افراد، تا اینحد شایع است؟ چون
این همان چیزی است که رفتارهای ما را تغییر میدهد.
چرا رسانههای اجتماعی از فریب و بطالت، آکنده
شدهاند؟ چون این همان چیزی است که ما روی آن کلیک میکنیم.
غذاهایی را میخریم که برای چاقکردنِ ما،
مهندسی شدهاند و شوهایی را میبینیم که طراحی شدهاند تا بجای الهامبخشی، ما را بیحس
و بیخیال کنند.
البته نه همهی ما و نه در هر زمانی.
ما به تنهایی مقصر نیستیم. حرکات سیستم، بیشتر
اوقات، توسط سودجویانِ کوتاهمدت و افرادی که به دنبال فریبِ ما برای رسیدن به اهداف
خودشان هستند، تغییر میکند. آنها مسئول رفتارهای خودخواهانهشان هستند و ما نباید
در اینباره سرزنش شویم. اگر میخواهید «لیدر» باشید، باید به بهترکردنِ اوضاع، متعهد
بمانید و از سرزنشکردنِ بازار دست بردارید.
ولی سیستم به طرز عجیبی نسبت به کلیکهای ما،
به چیزی که میخریم و چیزی که دربارهاش حرف میزنیم، حساس است. اگر بتوانیم کاری متفاوت
را با سختی و قهرمانانه به انجام رسانیم، سیستم متوجه میشود. به محض اینکه به طرز
تفکرِ بلندمدت رو بیاوریم، بازار نیز با ما همگام میشود.
اگر بتوانیم بازهی زمانی و تمرکزمان را تغییر
دهیم، همین اتفاق برای فرهنگِ ما نیز رخ میدهد.
نظرات
ارسال یک نظر