دیروز یکی از دوستانم، ایدهای را برای کسبوکار
با من در میان گذاشت. برخی از سوالات مربوط به مدلهای کسبوکار به ذهنم آمد که به
طور شفاف و منطقی، همینجا مطرح میکنم. اگر پاسخ درستی به این سوالات بدهید، بقیهی
راه، آسانتر میشود: 
چگونه مشتریان جدیدی به دست خواهید آورد؟
چرا این مشتریان، شما را به دوستان و همکارانشان
پیشنهاد خواهند کرد؟ 
آیا این کسبوکار خواهد توانست درآمد و رضایت
شما را همزمان فراهم کند؟ 
آیا شروع کار، آسان است؟
آیا کسبوکارتان میتواند دیگران را از همان
ابتدا با خود همراه کند؟ 
چطور از افتادن در دامِ تولید محصولات سطح
پایین و سقوط کسبوکارتان پیشگیری خواهید کرد؟ 
آیا روند کارها رفتهرفته آسانتر خواهد شد؟
چه مشوقهایی را برای مشتریان در نظر گرفتهاید
که به جای شما، سراغ محصولات ارزانتر یا مناسبترِ دیگران نروند؟
کسبوکارهایی که با پول کم شروع میشوند، بسته
به اینکه چه خدمات مفیدِ ارزانی ارائه دهند و تبدیلپذیری(fungible) یا نامرئیبودنشان(invisible) چقدر زیاد باشد، اغلب به سختی به یک سرمایهگذاری موفق
و پُررونق تبدیل میشوند. هرچند معیارهایی مثل کشش مشتریان، تاثیر شبکهها و ارتباطات
عاطفی میتوانند تغییر ایجاد کنند. مخصوصاً اگر از همان ابتدا کار آنها را بکار گیرید.
نظرات
ارسال یک نظر